Jedną z najstarszych metod na zachowanie dobrego zdrowia i długowieczności jest post. Właściwie przeprowadzony odtruwa organizm, usuwa zalegające w przewodzie pokarmowym szkodliwe produkty przemiany materii. Kiedy organizm jest pozbawiony pożywienia dostarczanego z zewnątrz, zaczyna poszukiwać innych źródeł energii potrzebnej do funkcjonowania. W pierwszej kolejności spala nagromadzony tłuszcz, a także pozbywa się tego, co niepotrzebne lub chore. Oczyszcza arterie z cholesterolowych złogów, usuwa różnego rodzaju cysty i zgrubienia, martwe komórki, likwiduje ogniska zapalne. Podczas postu następuje bardzo szybkie i gruntowe oczyszczanie organizmu z wszelkiego balastu, które jest źródłem wielu chorób. Niektórzy uznają takie zdrowotne głodówki za operacje bez skalpela.

Podczas postu organizm dokonuje także reorganizacji pracy organów biorących udział w procesie przemiany materii. Dzięki temu, w warunkach ograniczonego dopływu „paliwa”, jakim jest pożywienie, narządy zaczynają działać bardziej wydajnie. Przeciążony układ pokarmowy odpoczywa i regeneruje się.

Czym jest głodówka?

Terapia głodówkowa polega na całkowitym powstrzymaniu się od jedzenia na pewien czas. W zależności od rodzaju postu pije się wodę, świeżo wyciskane soki lub ziołowe napary. Posty mogą być jednodniowe (można je wtedy stosować samemu) lub wielodniowe, na przykład 2-3 tygodniowe (przeprowadza się je pod kierunkiem lekarza). Bardzo korzystną opcją przeprowadzenia wielodniowego postu są zorganizowane turnusy wyjazdowe objęte medyczną opieką. Zapewniają one profesjonalną opiekę, możliwość konsultacji i dzielenia się doświadczeniami.

Krótka historia terapii głodówką

Już w starożytnej Grecji post uważany był za najlepsze lekarstwo. Plutarch (żyjący w latach 50-125 roku n.e) twierdził, iż podczas choroby lepiej jest powstrzymać się od jedzenia chociaż na jeden dzień, niż przyjmować lekarstwa. Podobnie uważał Paracelsus (żyjący w latach1493-1541) – przyrodnik, lekarz uznany za ojca medycyny nowożytnej. Dla niego post był jedną z najskuteczniejszych terapii.

Rozkwit wielu kuracji opartych na postach nastąpił pod koniec XIX wieku w Niemczech. Niemieccy lekarze badali lecznicze właściwości głodówek i upowszechnili wiele metod, które z powodzeniem są stosowane w czasach obecnych.

Posty przynoszą oczyszczający efekt także w wymiarze psychicznym i duchowym – pozwalają osiągnąć lepszą koncentrację, bystrość umysłu, opanować impulsy zmysłów. Z takim sposobem rozumienia głodówki spotykamy się już w Biblii. Mojżesz przed spisaniem dziesięciu przykazań pościł 40 dni. Jezus również oddawał się postom przed rozpoczęciem głoszenia nauk o Bogu. Jogini stosują posty częściowe lub całościowe w celu opanowania burzących spokój żądań zmysłów.

Dla kogo post jest wskazany

Jednodniowe posty może stosować każdy, nawet raz w tygodniu. Będą one świetną profilaktyką zapobiegającą wielu chorobom. Posty kilkudniowe, przeprowadzane najlepiej wiosną, oczyszczą ciało z nagromadzonych toksyn i obumarłych komórek.

Posty wielodniowe stosuje się przy:

  • artretyzmie;
  • reumatyzmie;
  • chorobach przewodu pokarmowego;
  • chorobie wieńcowej;
  • nieprawidłowym ciśnieniu krwi;
  • zapaleniu żył;
  • chorobie nowotworowej we wstępnej fazie;
  • otyłości;
  • nadmiarze cholesterolu;
  • chorobach skóry, takich jak egzema, trądzik, łuszczyca, atopowe zapalenie skóry;
  • chorobach ginekologicznych;
  • wszelkiego rodzaju grzybicach;
  • dolegliwościach nerwicowych, takich jak wyczerpanie nerwowe, drażliwość, bezsenność, migreny.

UWAGA! Przy postach dłuższych niż 1 dzień zawsze należy zasięgnąć porady lekarza.

Dla kogo post jest nieodpowiedni

Głodówek nie powinny stosować osoby, których organizm jest bardzo osłabiony chorobą. Postów nie stosuje się:

  • w chorobach o ciężkim przebiegu, z wysoką gorączką;
  • w zaawansowanych stadiach nowotworów;
  • przy nadczynności tarczycy;
  • przy gruźlicy;
  • przy chorobach psychicznych;
  • podczas ciąży i w okresie karmienia;
  • u dzieci do 10 roku życia.

Rozpoczęcie głodówki

Okres wiosennego przesilenia, czyli wczesna wiosna jest czasem najbardziej sprzyjającym przeprowadzaniu oczyszczającej kuracji. Osoby szczupłe, które często marzną, powinny poczekać z głodówką do lata, gdy temperatura otoczenia jest wyższa. Post jednodniowy dobrze jest przeprowadzić w jedenasty dzień po pełni lub w jedenasty dzień po nowiu księżyca. To czas, który sprzyja oczyszczaniu ciała. Jeśli ktoś nie ma doświadczenia w przeprowadzaniu postu kilkudniowego, powinien wziąć wolne w pracy, dużo się relaksować i nie przeciążać nadmierną ilością zadań czy obowiązków. Do takiej głodówki trzeba odpowiednio się przygotować. Mniej więcej tydzień wcześniej należy zmienić sposób odżywiania: odstawić nabiał i cięższe, także smażone potrawy. Do codziennego menu włączyć gotowane, duszone warzywa, surówki, kasze, ryż i razowe pieczywo. Polecane są wszystkie produkty zawierające błonnik. Z napojów wybierać herbaty ziołowe. Świetnie działa herbata z pokrzywy z miodem i cytryną – oczyszcza krew i dodaje energii. Można również wspomagać się świeżo wyciskanymi sokami.

Na jeden dzień przed głodówką należy odstawić gotowane potrawy, pić dużo niegazowanej wody, świeże soki, jeść surówki i owoce. Zalecane są również spacery, które w łagodny sposób wspomogą przemianę materii.

Przebieg głodówki

Podczas głodówki kilkudniowej najtrudniejsze są pierwsze trzy dni. Organizm adaptuje się do nowej sytuacji. Uwalniające się toksyny mogą przyczynić się do pojawienia się bólów głowy, czasem dreszczy lub fal gorąca, gorszego samopoczucia, rozdrażnienia, ogólnego osłabienia. Po tym czasie organizm zaczyna wykorzystywać rezerwy tłuszczowe i nieprzyjemne objawy oraz uczucie głodu znikają.

Podczas głodówki toksyny usuwane są nie tylko przez układ pokarmowy, ale także przez skórę. Pot nabiera nieprzyjemnego zapachu. Oddech również może stać się nieświeży. Zalecane są częstsze ciepłe kąpiele, ponieważ organizm trochę się wychładza.

Należy pamiętać o regularnym uzupełnianiu płynów. Zalecana jest średniozmineralizowana woda niegazowana. Podczas postów sokowych można pić różne koktajle warzywne, które dodatkowo oczyszczą, odżywią i wzmocnia ograny wewnętrzne.

Dobrze jest połączyć post z relaksem, łagodnymi ćwiczeniami fizycznymi, nieforsownymi asanami jogi, rekreacyjną jazdą na rowerze lub długimi spacerami.

Zakończenie głodówki

Pierwsze posiłki po okresie kilkudniowego postu powinny być bardzo lekkie. Zalecane jest picie świeżych soków owocowych lub warzywnych, mniej więcej przez dwa dni. Następnie można wprowadzić lekkie, gotowane lub duszone potrawy warzywne, kasze. Bezpośrednio po głodówce należy ograniczyć spożycie:

  • soli, tłuszczów oraz nabiału;
  • warzyw strączkowych;
  • orzechów;
  • migdałów.

Ostatni posiłek powinien być nie później niż o godz. 18.00. Powrót do normalnego trybu odżywania powinien trwać tyle samo ile post.

Uwaga: kilkudniowa głodówka zwalnia tempo przemiany materii. Osoby chcące schudnąć, powinny wyeliminować ze swojej diety słodycze, białe pieczywo i alkohol. Dzięki temu dłużej będą mogły cieszyć się straconymi podczas postu kilogramami.

Radość z postu

Osoby, które chociaż raz spróbowały kuracji postem, cieszą się większą witalnością i uczuciem lekkości. W ich oczach pojawia się blask, a skóra nabiera zdrowego koloru. Nic więc dziwnego, że zamiast bać się kilku dni bez jedzenia, czekają na kolejną wiosnę, aby móc zrobić generalne porządki wewnątrz swojego ciała.