Czy chleb musi zawierać mąkę pszenną? Oczywiście, że nie! Coraz częściej można kupić chleby bez pszenicy lub bez glutenu. Co więcej, chleb nie musi nawet zawierać żadnej mąki! Oto propozycja dla wszystkich zabieganych, fanów zdrowej żywności, diabetyków oraz osób na dietach odchudzających. Chleb jednoskładnikowy z niepalonej kaszy gryczanej. To prawdziwy hit!

To nie żart – chleb wychodzi miękki, puszysty i przepyszny! Na dodatek długo utrzymuje świeżość i nadaje się zarówno do potraw słonych, jak i słodkich. Kasza gryczana niepalona (nazywana też białą) nie posiada tak intensywnego smaku i aromatu, jak popularna kasza gryczana palona.
Wykonanie chleba jest bardzo proste, jednak wypiek wymaga zaplanowania ze sporym wyprzedzeniem. Kiedy chcesz upiec chleb rano, musisz rozpocząć wieczorem 2 dni wcześniej. Długi czas jest konieczny, aby chleb był sukcesem. Sekretem tego pieczywa jest delikatna fermentacja kaszy, która pozwala uniknąć stosowania zakwasu czy drożdży. Z tego powodu do chleba konieczna jest kasza niepalona, ponieważ kasza palona nie sfermentuje tak samo.

Składniki:

  • 0,5 kg kaszy gryczanej niepalonej
  • ok. 700 ml wody
  • 1-2 łyżeczki soli

Wykonanie:

Przepłucz kaszę na sitku pod bieżącą wodą.

  • Wsyp kaszę do dużej miski, zalej wodą tak, aby woda całkowicie pokrywała kaszę (będzie to ok. 700 ml). Zamieszaj i pozostaw w ciemnym (ale nie zimnym) miejscu.
  • Po ok. 12 godzinach zamieszaj kaszę. Na wierzchu powinna pojawić się delikatna pianka, a kasza powinna uzyskać lekko śluzowatą konsystencję.
  • Po kolejnych 12 godzinach delikatnie zlej z miski nadmiar wody (jeżeli występuje). Nie odcedzaj jednak zbyt dużo wody, mieszanka powinna pozostać bardzo mokra i luźna. Dodaj 1-2 łyżeczki soli himalajskiej, morskiej lub kłodawskiej.

Uwaga – czas namaczania kaszy można wydłużyć wg potrzeb, jednak nie powinien przekroczyć 48 godzin.

  • Zmiksuj całość w robocie kuchennym lub blenderze przez kilkanaście sekund. Konsystencja powinna zrobić się nieco podobna do ciasta naleśnikowego, jednak pozostać grudkowata.
  • Przełóż masę do dużej keksówki wyłożonej papierem do pieczenia, przykryj bawełnianą szmatką i odstaw.
  • Po ok. 8 godzinach wstaw keksówkę do piekarnika i piecz 55 minut w temperaturze 200 stopni.

Chleb przed wystudzeniem jest bardzo klejący, więc warto poczekać ok. godzinę. Przechowuj pod przykryciem, aby nie wysychał. Jeśli zechcesz, możesz wzbogacić chleb np. nasionami słonecznika, siemieniem lnianym, chia, suszonymi pomidorami, ziołami lub suszoną cebulką.

Chleb z kaszy gryczanej to wspaniałe pieczywo bez glutenu, bez drożdży, bez mąki, bez jajek, bez nabiału. Świetnie nadaje się dla alergików, osób z nietolerancją glutenu i osób na diecie cukrzycowej. Jest nie tylko alternatywą dla pieczywa z mąki, ale sam w sobie jest niesamowicie zdrowy. Kasza gryczana posiada szereg cennych właściwości prozdrowotnych, jest źródłem rutyny, kwercetyny, witamin z grupy B (w szczególności: niacyny, kwasu foliowego i witaminy B6).  Ponadto zawiera też żelazo, magnez, miedź i fosfor. Dzięki temu wpływa korzystnie na układ krążenia, zmniejsza stężenie cholesterolu we krwi, wzmacnia naczynia krwionośne, obniża ciśnienie krwi. Ponadto gryka jest znakomitym roślinnym źródłem protein – zawiera od 10 do 16% białka.