W ajurwedzie gimnastyka jest jedną z kilku dróg do zachowania zdrowia, dobrego samopoczucia i długowieczności. Zasadę  „ruch to zdrowie” ta starohinduska medycyna wyznaje już od wieków. Nie jest żadnym odkryciem stwierdzenie, że sport wzmaga odporność organizmu, jego wytrzymałość, energię, witalność, pomaga rozwijać koordynację ruchową, wzmacnia mięśnie, kości, reguluje metabolizm, opóźnia proces starzenia. Poza tym wpływa także kojąco na psychikę- relaksuje, pozwala pozbyć się negatywnych emocji, odpręża, podwyższa poczucie własnej wartości i wiary w siebie. Jednak te pozytywne skutki uprawiania gimnastyki bądź jakiegokolwiek sportu są uwarunkowane pewnymi zasadami, które ajurweda dokładnie określa.

Przede wszystkim- „co za dużo, to niezdrowo”. Łatwo przekroczyć granicę za którą sport staje się nieprzyjazny dla naszego ciała. Należy więc respektować swoje możliwości, nie nadwyrężać swojego organizmu, uwzględniać swoją granicę fizycznej wytrzymałości. Według wskazań ajurwedy człowiek do ćwiczeń powinien wykorzystywać jedynie 50% swojej energii, którą dysponuje i która uzależniona jest między innymi od takich czynników jak: wiek, typ psychofizyczny jaki reprezentujemy czy nawet pory roku.

Niewskazane jest trenowanie do utraty sil. Uczucie wyczerpania po wysiłku fizycznym jest wskazówką, że wykorzystaliśmy aż nadto swoje możliwości. Dwie oznaki przetrenowania to oddychanie z trudnością przez nos oraz pocenie się na czole i czubku nosa. Te sygnały są dowodem na zbyt wzmożoną pracę serca i układu oddechowego. Taki wysiłek nie jest sposobem na dobre zdrowie i poprawę kondycji.

Silę i wytrzymałość zbudujemy poprzez stopniowe zwiększanie natężenia wykonywanych ćwiczeń i sukcesywne wydłużanie czasu ich uprawiania. Pomocne okaże się także włączenie do swojej diety produktów bogatych w cukry i proteiny.

Ajurweda zaleca uprawianie sportu codziennie, na dobry początek każdego dnia, najlepiej rano przed godziną 10, kiedy dosza Kapha jest najbardziej aktywna. Należy także pamiętać o tym, by być dwie godziny po ostatnim posiłku- jest to idealny czas dla żołądka, który nie jest ani przepełniony, ani pusty. Ważny jest także odpowiedni oddech, który zapewnia poprawną cyrkulację powietrza w całym organizmie.

To, jaki sport jest idealny dla każdego z nas z osobna, zależy według ajurwedy od doszy, jaką reprezentujemy. Dynamiczna natura vaty powinna być równoważona poprzez spokojne, powolne ruchy, które pozwolą na wyciszenie wiecznie pędzących myśli:

  • jogapowolny taniec
  • tai chi
  • pływanie w cieplej wodzie
  • badminton
  • spacer
  • yoga
  • aerobic

Dla pitty natomiast nadają się takie sporty jak:

  • pływanie
  • narty
  • surfing
  • wioślarstwo

Te dyscypliny spełniają potrzebę współzawodnictwa i zaangażowania oraz dają dużo radości. Pozwalają zatem uspokoić ognistą naturę pitty i zaspokoić potrzebę rywalizacji.
Osoby o dominującej doszy kapha powinny uprawiać sporty stymulujące je do działania, bardzo żywe i intensywne, jak:

  • długodystansowe spacery
  • jogging
  • koszykówka
  • piłka nożna
  • aerobik
  • jazda na łyżwach
  • jazda na rowerze

Są to sporty, które wymagają wytrzymałości i siły, cech charakterystycznych dla kapha, zmuszają do wysiłku i zaangażowania.

Sport w odpowiednich dawkach jest wg ajurwedy niezbędnym aspektem naszego życia bez którego niemożliwe jest poprawne funkcjonowanie ludzkiego organizmu. Jeśli chcemy utrzymać dobre zdrowie jak najdłużej, ruch powinien stać się elementem naszej codzienności.