W ostatnich latach coraz częściej wspomina się o nadmiernym zakwaszeniu organizmu przez produkty spożywane przez nas w codziennej diecie. Wynika to ze zmian sposobu odżywiania populacji – spada spożycie warzyw i owoców, natomiast wzrasta spożycie produktów przetworzonych. Najpowszechniejszymi „zakwaszaczami” organizmu są produkty z zawartością białej mąki pszennej oraz cukier. Jeśli Twoja dieta opiera się w znacznej mierze na produktach wysoko przetworzonych, z dużą zawartością soli, cukru, nabiału – to najwyższy czas na zmianę. O wiele łatwiej jest organizm zakwasić, niż przywrócić równowagę.

Co to znaczy, że organizm jest zakwaszony?

Kiedy pokarmy, które spożywamy, nadmiernie podnoszą pH naszej krwi – organizm wyrównuje sobie tę różnicę pobierając minerały (wapń, sód, potas, magnes) z tkanek. Problem powstaje, gdy taki schemat powtarza się regularnie – prowadzi to do poważnych niedoborów minerałów w organizmie. Wachlarz skutków takiej nierównowagi jest szeroki, a należą do niego m.in.:

  • obniżona odporność organizmu, wyższa podatność na infekcje bakteryjne i wirusowe,
  • zanieczyszczona i nadwrażliwa skóra – wypryski, przesuszenia, plamy,
  • problemy z wagą – łatwe przybieranie kilogramów, trudności z ich zrzuceniem,
  • apatia, brak energii,
  • problemy z koncentracją i zapamiętywaniem,
  • bóle mięśni i stawów,
  • migreny,
  • osteoporoza,
  • nadciśnienie,
  • miażdżyca,
  • nowotwory.

Do powyższych skutków można dodać również objawy pomagające stwierdzić u siebie zakwaszenie organizmu, m.in. nudności i zawroty głowy, nieprzyjemny posmak w jamie ustnej, nalot na języku, słaba kondycja fizyczna.

Co zakwasza organizm?

Niestety, kiedy spojrzymy na listę składników zakwaszających organizm, z pewnością znajdziemy na niej większość codziennie spożywanych pokarmów. Dieta wielu osób opiera się niemal w całości na tych produktach – osoby te są w ogromnym stopniu narażone na groźne skutki zakwaszenia. W rzeczywistości stosunek produktów kwasotwórczych do zasadotwórczych powinien wynosić 50:50, a przy istniejącym zakwaszeniu powinien być jeszcze niższy – 40:60 lub nawet 30:70.

Które pokarmy działają najbardziej zakwaszająco?

  • cukier i produkty słodzone,
  • biała mąka pszenna i produkty ją zawierające, w tym białe pieczywo,
  • biały ryż,
  • nabiał, w szczególności żółty ser,
  • sól,
  • czarna herbata i kawa,
  • mięso i wędliny,
  • potrawy smażone na tłuszczu,
  • alkohol i inne używki.

Jak widać – przeciętny jadłospis może składać się nawet z samych produktów kwasotwórczych. Rano bułka z żółtym serem, następnie pączek lub słodka bułka, na obiad ryż z mięsem, wieczorem – kanapka z wędliną, a to wszystko popijane kawą, herbatą i słodkimi napojami. To wręcz zdrowotny koszmar! Jeśli taka dieta brzmi znajomo, natychmiast zaplanuj zmiany włączające do jadłospisu zdrowsze produkty przywracające równowagę.

W takim razie – co odkwasza organizm?

Ciekawostka
Choć cytryna jest kwaśna w smaku – wpływa zasadotwórczo i pomaga odkwasić organizm!

Wbrew pozorom to nic odkrywczego – produkty te były spożywane powszechnie przez setki lat i dopiero w ostatnich dekadach zostały zepchnięte na dalszy plan na rzecz pokarmów łatwiej dostępnych, tańszych i o wzbogaconym smaku.

Produkty odkwaszające:

  • owoce i soki owocowe (nie dosładzane!), w szczególności: ananas, arbuz, awokado, banan, cytryna, kiwi, malina, śliwka, truskawka, winogrono, wiśnia,
  • warzywa (w szczególności: bakłażan, brokuł, burak, chrzan, cukinia, dynia, fasolka szparagowa, kapusta, kalarepa, szpinak i inne warzywa liściaste),
  • soki warzywne bez cukru,
  • bakalie: rodzynki, daktyle, figi,
  • grzyby: prawdziwki, kurki,
  • kiełki i pędy roślin,
  • olej kokosowy, lniany, oliwa z oliwek,
  • zielona herbata,
  • herbata owocowa bez cukru,
  • dziki ryż, orkisz, komosa ryżowa, gryka,
  • kasza jaglana.

Co ciekawe, odkwaszająco działają też stewia i ksylitol – zamienniki cukru o naturalnym pochodzeniu. To kolejny powód, dla którego warto zamienić zwykły cukier na te zamienniki!

Jak zmienić dietę na bardziej zrównoważoną?

Jeżeli obawiasz się nagłej zmiany diety lub wiesz, że zmiany powinny być bardziej płynne, polecamy na początek prosty sposób – codziennie rano pij szklankę wody z cytryną. Doskonale oczyszcza to nie tylko układ pokarmowy, ale i cały organizm. W dalszej kolejności spróbuj zamienić cukier na stewię lub ksylitol, a później spróbuj zrezygnować ze słodkich napojów na rzecz soków owocowych bez cukru, a czarną herbatę zamień na zieloną. Następnie włączaj do typowych dań elementy warzywne i owocowe – większa porcja sałatki.

Wkrótce opublikujemy propozycje przepisów zawierających pokarmy zasadotwórcze – proste pomysły na zdrowy jadłospis!